Fragmenty tego wpisu weszły w skład artykułu: Geniusz - czas przebudzenia
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Każdy jest geniuszem. Lecz jeśli
oceniacie rybę, po jej umiejętnościach wspinaczki po drzewie, całe życie będzie
myślała, że jest głupia".
Albert Einstein
„Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych.” „Najgorzej, gdy szkoła ucieka się do takich metod, jak zastraszanie, przemoc czy sztuczny autorytet. Metody te niszczą u uczniów naturalne odruchy, szczerość i wiarę w siebie, czyniąc z nich ludzi uległych.”
Albert Einstein
Talenty i geniusz dzisiejszych dzieci
Miałem w swoim życiu okazję uczestniczyć
(jako słuchacz) w przesłuchaniach konkursów Chopina, Paderewskiego,
Wieniawskiego, Rubinsteina, gdzie zaobserwowałem rzecz zdumiewającą: ludzie młodzi, którzy nie ukończyli jeszcze
dwudziestego roku życia, czasami mający szesnaście lat i mniej, grali z maestrią i
dojrzałością, która dawniej była przywilejem wieku dojrzałego1. A jeśli się zdarzała wcześniej, to stanowiła
niesłychany ewenement. Mówiło się wtedy o niezwykłych talentach, geniuszach,
cudownych dzieciach.
Najwyraźniej w dzisiejszych czasach te genialne cechy przestały
być przywilejem nielicznych – można je zaobserwować u całych rzeszy młodych
ludzi. I to nie tylko w sztuce - także w dziedzinie interpersonalnej, w
matematyce, technologii itd. Cudowność wkracza wielkimi krokami w życie człowieka
i staje się zjawiskiem powszechnym.
Rodzące się
obecnie dzieci są fenomenalnie utalentowane, błyskotliwe, inteligentne, niezwykle
twórcze, a ich sposób myślenia jest nad wyraz nowatorski. Są też przez to nie
lada wyzwaniem dla rodziców i przestarzałych systemów edukacji.
Czym jest talent
Talent (pisałem już o talentach wcześniej w poście: Talent - geniusz drzemiący w Tobie) jest skarbem, złotym
kruszcem, który każde wasze dziecko posiada w sobie. Talentu nie można się
nauczyć. Z talentem człowiek się rodzi po to, by go przejawić w życiu. Istnieje
coś jedynego w swoim rodzaju, co każdy może robić i jemu tylko właściwy sposób
wykonywania tego czegoś. Talent - tak jak linie papilarne - świadczy o
wyjątkowości i niepowtarzalności każdego człowieka.
Nie przez przypadek talent (łac. talentum, gr.
tálanton ‘ciężar’) w starożytności oznaczał największą jednostką
wagowo-pieniężną i służył jako miara ilości pieniądza w postaci szlachetnego
kruszcu, srebra czy złota. Wyzwanie życia polega na tym, by wydobyć ten kruszec
na powierzchnię, nadać mu formę i okazać w całej krasie światu. Co mogą zrobić
rodzice, by rozwinąć ten potencjał u swoich pociech i wspierać je w rozwoju ich
talentów?
Przekonania i oczekiwania
nauczycieli - eksperyment
Przytoczę pouczający eksperyment2, w którym grupę dzieci (w badaniach wstępnych stwierdzono u nich
zupełnie przeciętny poziom inteligencji) podzielono w sposób przypadkowy na
dwie równe podgrupy. Jedną powierzono nauczycielowi, któremu powiedziano, że
dzieci są utalentowane, drugą zaś - nauczycielowi, którego
poinformowano, iż dzieci uczą się raczej powoli.
Po
roku ponownie przebadano dzieci pod kątem poziomu inteligencji. Jak można się było spodziewać - większość
uczniów w grupie, która została określona jako utalentowana wypadła zdecydowanie
lepiej niż poprzednio, natomiast dzieci w grupie określonej jako powolna
wypadły gorzej.
Wniosek:
Przekonania nauczycieli na temat uczniów wpłynęły na wyniki dzieci, na ich
możliwości rozwoju i nauki. Innymi słowy - przekonania nauczycieli, rodziców, wychowawców
(i wynikające z nich nastawienie i oczekiwania) na temat możliwości dzieci
wpływają albo na rozwój albo też na tłumienie ich potencjału.
Podobno
Einstein powiedział, że każdy
jest geniuszem. Lecz jeśli oceniamy rybę, po jej umiejętnościach
wspinaczki po
drzewie, całe życie będzie myślała, że jest głupia. To jego stwierdzenie
odsyła
nas także do fundamentalnej kwestii przekonań. Potencjalnie każde
dziecko, każdy z nas jest geniuszem. Wyzwanie polega na tym, by
otrząsnąć się z wewnętrznej inercji
i dostrzegać w każdym dziecku, każdej napotkanej osobie ten nieskończony
potencjał.
Co mogą zrobić rodzice?
Po pierwsze: Mogą poważnie wziąć
pod uwagę możliwość, że żyjemy w ciekawych czasach i że ich dziecko jest
obdarzone niezwykłymi talentami. Ta świadomość stwarza odpowiedni grunt pod ich
rozwój. Trudno o rozwój talentów, gdy traktujemy dziecko,
jako tępe czy choćby przeciętne. Jak widzieliśmy w cytowanym
powyżej eksperymencie, nawet przeciętne dzieci skorzystały na tym, że nauczyciel
postrzegał je, jako uzdolnione.
Po drugie: Mogą prowadzić zapiski czy też dziennik. Rodzice mogą obserwować
ulubione zainteresowania i zabawy dziecka i notować je, stać się bezstronnymi
kronikarzami jego dociekań, upodobań i pasji, by przedstawić mu te dane w
stosownej chwili. Możliwości jest wiele: można prowadzić notatki, zachowywać
rysunki, prowadzić kronikę filmową, zdjęciową, itd. Podkreślam tu słowo:
bezstronnie, tzn. bez interpretowania tego, co widzą.
Podczas moich warsztatów
poświęconych odkrywaniu celu życia i talentów, niektóre z pytań, które zadaję
dotyczą dzieciństwa i zabaw z tego okresu. Stawiam je dlatego, gdyż dzieci w
swoich grach i zabawach nierzadko przejawiają
swoje główne talenty i cel duszy. Właśnie przypominając sobie zabawy z
dzieciństwa i wracając do nich, znalazł swoją życiowa drogę wielki myśliciel i
psychiatra Carl Gustaw Jung.
Nie zawsze łatwo jest sobie te
rzeczy przypomnieć w wieku dojrzałym i czasami trzeba czasu, by te
informacje „wypłynęły na powierzchnię” naszej pamięci. O ileż prościej jest
dotrzeć do informacji, dysponując odpowiednią dokumentacją.
Po trzecie: Mogą umiejętnie chwalić. Dowiedziono, że krytyka3 jako metoda
wychowawcza - mówiąc oględnie - się nie sprawdza i prowadzi do rezultatów przeciwnych do
zamierzonych, czasami wręcz katastrofalnych. To właśnie dostrzeganie
wewnętrznego bogactwa dziecka, jego zalet, chwalenie go za wszelkie
najdrobniejsze postępy pozwala przyczynić się do jego rozwoju.
Dobrze jest więc chwalić. Trzeba
jeszcze wiedzieć jak to robić skutecznie:
1.
Najlepiej korzystać z każdej możliwości pochwały dobrego zachowania czy
też
przejawów oryginalnej, twórczej ekspresji. Nawet jeżeli jest to coś, co
dziecko
już robiło czy potrafi robić i co można by było zignorować, uznając za
całkowicie oczywiste. Krótko mówiąc, gdy tylko to widzisz, chwal dziecko
za robienie postępów i za wszelkie przejawy kreatywności.
2. Rzecz podstawowa: twoje pochwały muszą być konkretne. Zamiast ogólnikowego: Super śpiewasz, powiedz coś w rodzaju: Córeczko, naprawdę podoba mi się jak śpiewasz. Kocham barwę twojego głosu. Czuję się zawsze radośniejsza, gdy słyszę twój śpiew.
2. Rzecz podstawowa: twoje pochwały muszą być konkretne. Zamiast ogólnikowego: Super śpiewasz, powiedz coś w rodzaju: Córeczko, naprawdę podoba mi się jak śpiewasz. Kocham barwę twojego głosu. Czuję się zawsze radośniejsza, gdy słyszę twój śpiew.
3. Oczywiście pochwały muszą być autentyczne. Nic gorszego niż udawany podziw, który dziecko od razu wyczuje.
4. Jeżeli musisz zwrócić uwagę, dać rzetelną informacje zwrotną czy skorygować
zachowanie dziecka, dostrzeż jak robi coś dobrze później w ciągu
dnia. Wystrzegaj się przy tym używania wyrażeń typu: Nie rób tego czy tamtego. Umysł
ma tendencję do skupiania się na tych
właśnie czynnościach, których sugerujemy mu unikanie za pomocą zwrotu
zaczynającego się od słowa: nie. Możesz zamiast tego zapytać dziecko,
jakie są jego
zdaniem inne sposoby robienia danej czynności, tak samo skuteczne lub
lepsze. Możesz ewentualnie sam zaproponować nowe rozwiązania.
Po czwarte: Mogą się zwrócić się ku szkolnictwu, które wspiera twórczy wielowymiarowy rozwój dziecka. W edukacji wiele się zmienia, na bazie już istniejących pionierskich przedsięwzięć (szkoły Waldorfa, Montessori, Freineta we Francji, szkoły Szczecinina: Kin oraz Tekos
w Rosji) rodzą się nowe inicjatywy4
takie jak unschooling, nauczanie domowe, szkoły demokratyczne.
Przeglądu innowacji pedagogicznych dokonuje David Gribble w książce:
Edukacja w wolności.
Na zakończenie wieści ze świata statystyk, które już na tym blogu przytaczałem. Instytut Gallupa
przeprowadził ankietę w 36 krajach, zadając tylko jedno pytanie 1.7 milionowi pracowników wielkich organizacji: Czy w
twojej pracy masz codziennie możliwość wykonywania tego, co potrafisz najlepiej
(chodziło o wykorzystywanie swoich talentów)? Procent odpowiedzi pozytywnych
wynosił zaledwie 20%!!!
Innymi słowy, 80% pytanych nie
wykorzystywało swoich talentów i żyło z chronicznym brakiem poczucia satysfakcji
ze swojej pracy.
Nic też dziwnego, że obecnie wielu
ludzi rezygnuje ze swojej dotychczasowej, często dobrze płatnej pracy. Rezygnują, gdyż nie
daje im ona poczucia sensu i spełnienia. A nie daje tego poczucia, ponieważ nie
wykorzystują oni w niej swoich talentów i przez to - nie czują się (i de facto
nie są) kreatywni.
Całej tej frustracji i braku poczucia sensu można z powodzeniem uniknąć, dbając o to, by od najmłodszych lat
stwarzać dziecku odpowiedni grunt pod uświadomienie i ekspresję jego unikalnych
talentów.
----------------------------------------------------------
Jeżeli chcesz odkryć swój wewnętrzny geniusz, zapraszam na warsztaty Co-Evolution Institute.
-----------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------
(2) O podobnym eksperymencie można przeczytać w artykule: Efekt Rosenthala jak samospełniająca się przepowiednia. Dzieci nazywane "zdolnymi" osiągają lepsze wyniki w nauce
(3) Więcej o krytyce w poście: O krytyce i kwantowej fizyce
(3) Więcej o krytyce w poście: O krytyce i kwantowej fizyce
(4) Lektury:
Linki:
Strony Internetowe:
- David Gribble, Edukacja w wolności. W poszukiwaniu idealnego systemu kształcenia
- Alexander S. Neill, Nowa Summerhill
- Prof M. P. Szczecinin, Objąć niepojęte – notatki pedagoga
- Karine Mazevet, L’éducation, une stratégie pour ré-enchanter la vie
- Philippe Vaquette, Le guide de l’éducateur nature
- Pam Laricchia, Libre d'apprendre: Cinq idées pour vivre le unschooling dans la joie
-
André Stern, Et je ne suis jamais allé à l’école
- Ken Robinson, Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności
- Ken Robinson, Uchwycić żywioł
- Alfie Kohn, Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe
- Jean-Pierre Lepri, La fin de l'éducation ?
- Jiddu Krishnamurti, De l'éducation
- Yves Bonnardel, La domination adulte
- Ivan Illich, Une société sans école
- Gérard Mendel, Pour décoloniser l'enfant
- Edmond Gilliard, L'école contre la vie
- Alice Miller, C'est pour ton bien
- Thierry Pardo, Une éducation sans école
- George Gusdorf, Pourquoi des professeurs ?
- Catherine Baker, L'insoumission à l'école obligatoire
- Catherine Baker, Les cahiers au feu
- John Holt, Apprendre sans l'école
- John Holt, Les apprentissages autonomes
- John Holt, S'évader de l'enfance
- Everett Reimer, Mort de l'école
- Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach, Budząca się szkoła
- Marshall Rosenberg, Wychowanie w duchu empatii
- Marshall Rosenberg, Edukacja wzbogacająca życie
- Sura Hart, Victoria Kindle Hodson, Empatyczna klasa. Relacje, które pomagają w nauce
- Sura Hart, Victoria Kindle Hodson, Szanujący rodzice, szanujące dzieci
- Aleksandra Cyran - Żuczkowska, Wychowanie bez klapsa
- Ingrid Holler, Porozumienie bez przemocy. Ćwiczenia
- Justine Mol, Dorastanie w zaufaniu
- Serena Rust, Tańcowała żyrafa z szakalem. Cztery kroki empatycznej komunikacji
- Liv Larsson, Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią osobą w konflikcie
- Towe Widstrand, współpr. M. Göthlin, N. Rönnstrom, Porozumienie bez Przemocy czyli Język żyrafy w szkole
- Jesper Juul, Twoja kompetentna rodzina
- Jesper Juul, Twoje kompetentne dziecko
- Margot Sunderland, Mądrzy rodzice. Zadbaj o prawidłowy rozwój emocjonalny swojego dziecka
- Evelin Kirkilionis, Więź daje siłę. Emocjonalne bezpieczeństwo na dobry początek
- Carl Honore, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój
Wideo:
- Summerhill – na faktach ¼
- Les enfants de Summerhill
- Школа Щетинина
- Текос Школа Щетинина
- Zakazana edukacja
- Szkoły zabijają kreatywność. Sir Ken Robinson
- Zmiana paradygmatu w edukacji. Sir Ken Robinson
- Pédagogie Freinet une classe pas comme les autres
- Freinet. L'école moderne de Célestin Freinet. La fabrique de l'Histoire (audio)
- Conférence André Stern Université de Zürich
- André Stern - Je ne suis jamais allé à l'école
- L'enthousiasme, cet engrais qui fait fleurir l'enfance | André Stern | TEDx
- Enseñame Pero Bonito
- Schooling the World The White Man’s Last Burden
- Alphabet (1/7) (Film Erwina Wagenhofera, twórcy "Nakarmimy świat" i "Zaróbmy jeszcze więcej")
- Pan od muzyki
- Free to Learn: A Radical Experiment in Education
- Faut-il scolariser nos enfants ? Clara Bellar
- Les apprentissages autonomes - Film Etre et Devenir
- Vidéo débat du 29 juin 2014 suite à la projection du film Etre et Devenir de Clara Bellar
- John Gatto - Pruska edukacja
- John Gatto - Cel szkolnictwa
- John Gatto - Nowa tępota
- John Gatto - Broń masowej instrukcji
- Les enfants de demain
- Eveiller par l'art - Zaza Noah
- Margret Rasfeld: Schule im Aufbruch
- Schooling the World
Linki:
- André Stern, 42 ans, jamais allé à l'école
- A może by tak bez szkoły?
- Jean Houston, Transformational Education
- The New Education and Authentic Learning
- W Krakowie powstaje nowa szkola waldorfska
- 10 różnic pomiędzy polskim a fińskim systemem edukacji
- 7 zasad fińskiego cudu edukacyjnego
- L'école est une usine à normaliser, à légitimer les différences sociales
- L’école du furtur a ouvert ses portes en Finlande
- Sur la nature sauvage des enfants
- Green School : l'école la plus verte du monde est à Bali
- Montessori, Steiner, Freinet : le boom des écoles alternatives
Strony Internetowe:
- http://www.edukacjademokratyczna.pl/
- http://www.printemps-education.org/
- http://www.summerhill.pl/
- http://www.educationrevolution.org/
- http://descolarisation.org/
- http://www.etreetdevenir.com/
- Educavox - le média des acteurs de l'école
- L’école de la vie – Néo Bien Etre
- Carte des écoles alternatives en France
- Réseau des écoles alternatives du Québec